کد مطلب:39594
شنبه 1 فروردين 1394
آمار بازدید:20
چرا انسان بازيارت كردن حرمهاي مطهر اهل بيت (سلام عليهم اجمعين) به سرور وشادي از لحاظ روحي و رواني مي رسد؟
دوست عزيزم : همانطور كه مي دانيدما انسانها از دو عنصر ملكوتي و روحاني ومُلكي وخاكي آفريده شده ايم ودر زندگي روزمره كه قرار مي گيريم وبه عنصر ملكي وخاكي خود توجه مي كنيم فكر خوردن ،خوابيدن ، ثروت اندوزي000هستيم . احساس لذت مي كنيم اما اين احساس لذت وخوشبختي پايدار نيست وما را ارضاء نمي كند وحتي زمانيكه از لحاظ مادي درخود كمبودي احساس نمي كنيم وتمام وسايل آسايش فراهم است مي بينيم كه باز هم به آن آسايش و راحتي آرماني كه در تصور داشتيم نرسيده ايم بلكه احساس بيگانگي وعدم تجانس بااين لذتها را درخود احساس مي كنيم واين بخاطر آن است كه ما عنصر ديگري در وجودمان داريم كه عنصر ملكوتي وروحاني وجود ماست وهمين عنصر باعث انسانيت ما وتمايز ما از ساير حيوانات ميباشد ولذت حقيقي ما مربوط به اين بعد از وجود ماست كه بايد با پرورش وهدايت صحيح آن به اين لذت و آرامش روحي دست پيدا كنيم.
هدف از آفرينش انسان نيز پرورش همين بعد ملكوتي و روحاني مي باشد . خداوند مي فرمايد :« ماخلقت الجن والنس الا ليعبدون. » (1) يعني « جن وانس را خلق نكرديم مگر براي پرستش وعبادت.»
وانسانهاي كامل كساني هستند كه اين بعدوجودي خود را در سايه عنايات حق وپياده كردن قوانين الهي پرورش داده وبه مقامات والاي انساني وقرب الهي نائل شده اند . اينان نمونه عملي والگوي انسانها براي رسيدن به اين مقام والا مي باشند.
وانسان كامل كسي نيست جز پيامبر اكرم (ص) وخاندان پاك ايشان عليهم السلام . وانساني كه مي خواهد به رشد وكمال انساني خود برسد بايد شناخت كامل وجامعي از پيامبراكرم (ص) وساير ائمه (ع) وسيره وروش عملي ايشان در زندگي پيدا كند تا با پياده كردن آنها در زندگي بيشتر به خداوند نزديك شده وبعد معنوي و روحاني در او تقويت شود.
از طرف ديگر به انسانها توصيه شده است كه محبت واراده خاصي نسبت به انسانهاي كامل در دل خود ايجاد كنند « قل لااسألكم عليه اجراً الا الموده في القربي » (2) خداوند به پيامبر مي فرمايد : به مردم بگو از شما مزدي نمي خواهم مگر دوستي خويشاوندان نزديكم وعلت توصيه به اين امر آن است كه محبت پيامبر ومحبت امير مؤمنان وساير ائمه عليهم السلام بزرگترين عامل اصلاح وتربيت والهي شدن انسان است (3)
ويكي ازطرق ايجاد وتقويت اين محبتها در دلها زيارت كردن اين ذوات مقدسه است . ما در زيارت شهادت مي دهيم كه « اشهد انك حيّ عند ربك مرزوق » شما زنده هستيد ودر نزد خدا روزي مي خوريد. « تسمع كلامي وتردون سلامي » صداي مرا مي شنويد وسلام مرا جواب مي دهيد. در واقع ما بازيارت ارتباط روحي و رواني با روح بزرگ ومتعالي امام پيدا مي كنيم . امامي كه سرچشمه علم رحماني وفيض سبحاني است . او را مخاطب ساخته وبااو به نجوا مي پردازيم وبه او سلام مي كنيم واز خدا مي خواهيم كه به واسطه او گناهان مار ا ببخشد.
والبته اين سلام بي پاسخ نمي ماند بلكه پاسخي بهتر وبالاتر به زيارت كننده پاسخ داده ميشود واين رابطه معنويه مقدسه ائمه عليهم السلام وقلوب مؤمنان باعث اهتزاز وطرب معنوي ارواح مؤمنان مي شود وهر اندازه قلب مؤمن پاك تر باشد مي تواند ارتباط قويتري با روح بزرگ امام كه منبع كرامات وفيوضات ولذتهاي روحاني است برقرار كرده وبيشتر به آرامش وبشاشيت روحاني نائل شود.
منابع ومآخذ
1- قرآن كريم ، مباركه اريات ،آيه 56.
2- قرآن كريم ، مباركه شوري ، آيه23.
3- تعليم وتربيت در اسلام ، مرتضي مطهري ، ص391.
مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.